ISSN 0536-101X (print)
ISSN 2618-7299 (online)
8 (499) 261-82-86
English version

Навигационные треки как альтернатива планово-высотной основы

А.Л. Аксенов, О.И. Козлов

Страницы: 624–631

Аннотация. Даны определение и описание способов получения навигационных треков. Определены требования к формированию треков с помощью спутниковой геодезической аппаратуры и бытовых навигаторов, а также к выбору отрезков треков для достижения оптимальной точности при их использовании для геопривязки космических сканерных снимков высокого разрешения. Приведены источники получения треков, находящихся в открытом доступе. Описаны методы применения отрезков треков для уточнения RPC-моделей, основанные на определении аффинных поправок. Рассмотрены возможные источники ошибок геопривязки космических сканерных снимков при ориентировании по отрезкам треков. Рассмотрены примеры ориентирования сканерных снимков Ресурс-П по отрезкам треков, полученных со спутниковой геодезической аппаратурой и автомобильным навигатором.

Ключевые слова: геодезическая привязка, космические сканерные снимки, линейные объекты, ориентирование, ортофотоплан, отрезки треков, geodetic bridging, linear objects, orientation, orthophotomap, push-broom images, track segments

Navigation track segments as an alternative to the high-rise basis

A. L. Aksenov, O.I. Kozlov

Pages: 624–631

Summary. Paper deals with the determination and the description of ways of receiving navigation tracks. Requirements to the tracks formation with use of precision geodetic instruments and vehicle navigators are given. In addition, the requirements to the selection of tracks segments to get the optimum accuracy of the geodetic bridging for the high-resolution push-broom images are given. Internet sources with free access for tracks searching are mentioned. Estimation of accuracy of coordinates determined by vehicle navigator in comparison with the geodetic GPS-receiver is given. Use of track segments for the RPC models refinement by determination of affine amendments is described. Possible sources of errors of geo-bridging of the highresolution push broom images by using track segments are described. Examples of the Resource-P push-broom images orientation by the track segments, which are measured with the high-precision geodetic equipment and the vehicle navigator, are given. Conclusions on the use of track segments as an alternative high-rise base are drawn.

Скачать статью